Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego | kieslowski.pl

05.02.2024
Trailer i kadr z filmu „W Ukrainie”, zdjęcia: Piotr Pawlus / prod. Kijora Film

Zapraszamy do wzięcia udziału w wydarzeniu poświęconym drugiej rocznicy napaści na Ukrainę, które to odbędzie się 22 lutego 2024 roku na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego (aula im. A. Pawlikowskiego).

🎬 Obszerny program wydarzenia obejmuje m.in. pokaz filmu dokumentalnego pt. „W Ukrainie” w reżyserii Tomasza Wolskiego oraz naszego absolwenta Piotra Pawlusa, który osobiście zapowie film, a po projekcji weźmie udział w dyskusji, do której zachęcamy.

TRAILER

Osoby uczestniczące w spotkaniu porozmawiają o medialnym obrazie wojny i przyjrzą się mu na różne sposoby. Celem jest przypomnienie o tym, co dzieje się za granicą Polski, wyrażenie po raz kolejny stanowczego sprzeciwu wobec wszelkich działań wojennych, a także dodanie otuchy naszym przyjaciołom, studentom, współpracownikom – wszystkim tym, którzy w Ukrainie walczą i tym, którzy pozostawili w kraju najbliższych.

PROGRAM:

9.45 – rozpoczęcie, powitanie, wprowadzenie

10.00 – „Mój 24 lutego” – wspomnienia pracowników, studentów, absolwentów (oprac. Magdalena Knapik, Magdalena Nowak-Kaczmarek)

10.05 – dr Aleksandra Kalisz: „Medialny obraz wojny” (w języku polskim)

10.35 – dr Olena Rosinska: „Znaczenie filmów fabularnych i dokumentalnych w medialnym tworzeniu obrazu wojny” (w języku polskim)

11.05 – „Kronika wojny” – studenci i studentki międzynarodowych studiów polskich

11.15–11.30 – przerwa

11.30 – Piotr Pawlus – wprowadzenie do filmu

11.45 – Film „W Ukrainie”, reż. Piotr Pawlus, Tomasz Wolski (W środku bezprecedensowej wojny u granic Unii Europejskiej filmowcy Piotr Pawlus i Tomasz Wolski zapuszczają się w głąb zniszczonej przez bomby Ukrainy, aby uchwycić „nową normalność” jej mieszkańców)

13.05 – dyskusja po filmie z udziałem reżysera

14.00 – dr Oksana Pochapska: „Język wojny: fałszerstwa i manipulacje” (Мова війни: фейки і маніпуляції) (w języku ukraińskim)

14.00 – dr Oksana Zhurawska: „Memy internetowe od początku inwazji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę na pełną skalę” (Internet memes from the beginning of the Russian Federation’s full-scale invasion of Ukraine) (w języku angielskim)

14:00 – mgr Alina Nowicka: „Wojna (nie) jest kobietą…” (w języku polskim)

Organizatorami wydarzenia są Szkoła Języka i Kultury Polskiej UŚ, przedstawiciele kierunku międzynarodowe studia polskie i platforma edukacyjna Polska Półka Filmowa. Partnerem wydarzenia jest NSZZ Solidarność Uniwersytetu Śląskiego. Współorganizatorami spotkania są Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego oraz Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego.

Wydarzenie objął patronatem rektor UŚ prof. dr hab. Ryszard Koziołek.

Zapraszamy do śledzenia wydarzenia na facebooku (tam więcej szczegółów + informacje na bieżąco).

05.02.2024
Fot. 1, zdjęcie z planu filmu Kos - autor Łukasz Bąk

Poznaliśmy nominowanych do tzw. „polskich Oscarów”, czyli Polskich Nagród Filmowych ORŁY 2024!

Wśród nich znaleźli się nasi absolwenci - Paweł Maślona, Katarzyna Warzecha i Kordian Kądziela, których filmy nominowane zostały w następujących kategoriach:

NAJLEPSZY FILM

🎬 „Kos”, reż. Paweł Maślona

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

🎬 „Absolutni debiutanci”, reż. Kamila Tarabura, Katarzyna Warzecha

🎬 „1670”, reż. Maciej Buchwald, Kordian Kądziela

Przesyłamy serdeczne gratulacje absolwentom naszego wydziału, a już 4 marca podczas gali rozdania nagród będziemy mocno trzymać za Was kciuki!

Zachęcamy do zapoznania się z nominowanymi dziełami naszych absolwentów (Kos do obejrzenia w kinach, z kolei 1670 i Absolutni debiutanci do zobaczenia na platformie streamingowej Netflix).

Polecamy również uwadze pozostałych nominowanych – LINK.

05.02.2024
Fot. 2, kadr z serialu Absolutni debiutanci - źródło: about.netflix.com
05.02.2024
Fot. 3, kadr z serialu 1670 – źródło: Netflix

05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała

Piękne zdjęcia, cudowna historia i pomysł na realizację. W jednym słowie to po prostu Pole Tomasza Grzymały

„Pole” w międzynarodowym konkursie Tampere Film Festival!

🎬 Pole | realizacja Tomasz Grzymała | prod. Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego

Leśnik mieszkający samotnie na odludziu w północnej Polsce zna w swojej puszczy każdy kamień, zauważa każdą anomalię. Na podstawie wieloletniej, wnikliwej obserwacji natury odkrywa działanie nieznanej siły fizycznej. Poddaje ją pomiarom i obserwacji za pomocą skonstruowanych przez siebie przyrządów. Przez ponad 20 lat tworzy i konsekwentnie rozbudowuje własną dziedzinę fizyki. Wyjaśnienie tajemnicy wydaje się być w zasięgu ręki, ale ostatecznie każda odpowiedź rodzi dziesiątki nowych pytań.

Już w marcu (6-10) odbędzie się 54. edycja Tampere Film Festival, imprezy filmowej kwalifikującej do nagród tj. BAFTA, Oscar i European Film Award.

Gratulujemy serdecznie i trzymamy kciuki!

05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała
05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała
05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała
05.02.2024
Kadr z filmu pt. Pole / autor: Tomasz Grzymała

22.01.2024
Na zdjęciu: dr Łukasz Baka / Fotografia wyrenderowana przez AI w aplikacji AI ARTA

W najnowszym wydaniu Gazety Uniwersyteckiej UŚ natrafiamy na artykuł z dr. Łukaszem Baką, wykładowcą akademickim naszego wydziału. Zachęcamy do zapoznania się z tym ujętym w formie wywiadu, artykułem autorstwa Pani Małgorzaty Kłoskowicz.

"Poziom manipulacji" to tytuł bardzo szeroki, ogólny. Składają się na niego zagadnienia dotyczące wykorzystywania sztucznej inteligencji w przemyśle filmowym, jej wpływie na filmowy rynek pracy i inne, jak np. kolor w filmie.

Z jakich narzędzi korzysta Pan w swojej pracy?

🗣 Często jestem pytany o nowości technologiczne. Gdy na świecie pojawiała się technologia 3D, znalazłem się w ekipie, która jako pierwsza stosowała te rozwiązania na rodzimym rynku. Od dziesięciu lat zajmuję się korekcją barwną w czasie rzeczywistym, czyli live gradingiem. Zanim temat ten pojawił się w Polsce, ja już to robiłem w Izraelu. Staram się myśleć nieszablonowo, myśleć perspektywicznie.

W tym kontekście nie mogę nie zapytać o sztuczną inteligencję i jej zastosowanie w filmie.

🗣 AI radzi już sobie całkiem nieźle ze zdjęciami, z dłuższym filmem jak na razie niekoniecznie. Przyznam jednak, że tempo zmian jest zawrotne. Dużym wyzwaniem jest świadomość społeczna. Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, jakie nowe możliwości manipulacji otwierają się przed tymi, którzy chcą osiągnąć swój cel. Jeśli mamy do czynienia z fikcją, nie ma problemu, lecz jeśli narzędzia te są używane na przykład do manipulacji w polityce, a takie działania były już podejmowane w Stanach Zjednoczonych, to mamy problem, i to całkiem duży. Dobrym przykładem jest deepfake, czyli fałszywy obraz. Wystarczy przypomnieć nagranie przedstawiające rzekomo Baracka Obamę ostrzegającego przed nieetycznym użyciem technologii cyfrowych i dezinformacją.

Poziom manipulacji – link do artykułu

 

22.01.2024
Fotografia pochodzi z premiery filmu podczas ubiegłorocznej edycji Festival de Cannes

The Zone of Interest (reż. Jonathan Glazer) z pięcioma nominacjami do Oscara (The Academy)!

Mamy zaszczyt poinformować, że pełnometrażowa koprodukcja (Wielka Brytania, Polska, USA) powstała z udziałem naszych absolwentów, otrzymała nominacje aż w pięciu kategoriach do jednej z najważniejszych nagród filmowych. Wielkie brawa!

🏆 Najlepszy film | Najlepszy scenariusz adaptowany | Najlepszy reżyser | Najlepszy film międzynarodowy | Najlepszy dźwięk

🎬 „Strefa interesów” to adaptacja powieści Martina Amisa, skupiająca się na rodzinie komendanta Obozu Auschwitz-Birkenau, Rudolfa Hössa. To film pokazujący zwyczajną rodzinną codzienność w cieniu obozu zagłady.

W produkcji udział wzięli nasi absolwenci, którym z tego miejsca chcemy serdecznie pogratulować i życzyć zwycięstwa! Są nimi: Stanisław Cuske (operator kamery), Bartosz Toboła (asystent/operator kamery), Maja Krężel (asystentka produkcji), Marek Kita (asystent kamery) i Krzysztof Świderski (asystent video).

„Strefa interesów” jest współfinansowana przez studio A24 i Polski Instytut Sztuki Filmowej. Zdjęcia do filmu w całości zrealizowane były w Polsce, a ich autorem jest Łukasz Żal.

📅 96. gala rozdania nagród filmowych odbędzie się w nocy z 10 na 11 marca.