W najbliższą sobotę, 24 maja 2025 r., o godz. 18:00, w Pałacu Schoena - Muzeum w Sosnowcu, zapraszamy na 𝐰𝐞𝐫𝐧𝐢𝐬𝐚ż 𝐟𝐨𝐭𝐨𝐠𝐫𝐚𝐟𝐢𝐜𝐳𝐧𝐞𝐣 𝐢𝐧𝐬𝐭𝐚𝐥𝐚𝐜𝐣𝐢 𝐚𝐫𝐭𝐲𝐬𝐭𝐲𝐜𝐳𝐧𝐞𝐣 autorstwa prof. UŚ dr. hab. Ryszarda Czernowa. 📸
Wydarzeniu towarzyszyć będzie wykład dr. Krzysztofa Jureckiego pt. „Znaczenie twórczości Ryszarda Czernowa w aspekcie tradycji fotomontażu”. 👏
Zapraszamy studentów oraz wszystkich zainteresowanych twórczością Ryszarda Czernowa. Wernisaż zainauguruje dwumiesięczny okres prezentacji instalacji pt. 𝐑𝐃𝐙𝐀 𝐈 𝐏𝐎𝐏𝐈ÓŁ, którą będzie można oglądać w Muzeum do 20 lipca 2025 r.
Wczoraj zakończyły się zdjęcia do filmu krótkometrażowego realizowanego w ramach projektu warsztatowego kreatywnego producenta. Warsztaty prowadziła mgr 𝐌𝐚ł𝐠𝐨𝐫𝐳𝐚𝐭𝐚 𝐃𝐨𝐦𝐢𝐧, nasza wykładowczyni i doświadczona mentorka studentów. 👏
🎬 Studenci III roku Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej wcielili się w role producentów kreatywnych, pracując nad realizacją krótkometrażowego filmu. Ich projekt to opowieść o młodym rycerzu Gniewku, który w humorystycznej konwencji przechodzi symboliczną przemianę. Zrzuca swoją zbroję, zarówno fizyczną, jak i mentalną, zrywając ze schematami narzuconymi mu przez ojca.
Warsztaty regularnie odbywają się w wyjątkowym miejscu, dolnośląskim Sokołowsku, silnie związanym z patronem naszej szkoły, Krzysztofem Kieślowskim.
Prace nad etiudą 𝐁łę𝐝𝐧𝐲 𝐫𝐲𝐜𝐞𝐫𝐳 rozpoczęły się na drugim roku studiów kierunku Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej – od burzy mózgów nad scenariuszem, połączenia najlepszych pomysłów i wyboru twórców. Scenariusz napisał 𝐓𝐲𝐭𝐮𝐬 𝐍𝐢𝐞𝐰𝐢𝐞𝐝𝐳𝐢𝐚ł, reżyserią zajął się 𝐑𝐚𝐟𝐚ł 𝐏𝐚𝐥𝐮𝐬𝐳𝐤𝐢𝐞𝐰𝐢𝐜𝐳, a autorem zdjęć został 𝐃𝐚𝐧𝐢𝐞𝐥 𝐋𝐞 𝐇𝐚𝐢. Po intensywnej preprodukcji – w tym dokumentacjach terenowych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń – w maju 2025 roku z sukcesem zakończono zdjęcia.
Efekt tej współpracy to projekt łączący kreatywność, organizację i pasję do kina.
Na tegorocznej edycji Festiwalu Młodzi i Film będzie można obejrzeć aż osiem etiud wyprodukowanych przez Szkołę Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego!
Dziękujemy za docenienie twórczości naszych studentów i gratulujemy wszystkim, którzy z zaangażowaniem pracowali nad filmami, będącymi już niedługo na wielkim ekranie w Koszalinie. Brawo! 👏
🎬 Nagrywam! | reżyseria Ina Knap | zdjęcia archiwum prywatne | kierownictwo produkcji Paulina Tura | prod. 2025 r.
Oglądanie rodzinnego archiwum filmowego może wywołać wiele niespodziewanych pytań, na które nie ma właściwych odpowiedzi, o czym przekonuje się narratorka-bohaterka błądząca po nierealnie prawdziwych nagraniach z rodzinnych VHS-ów.
🎬 Chłodno | reżyseria Lena Jaworska | zdjęcia Daniel Le Hai | kierownictwo produkcji Kamil D. Warszawski | prod. 2025 r.
Podlasie, okolice granicy polsko-białoruskiej. Trzydziestoletni Paweł żyje w nieustającym pędzie, nie umie pogodzić pracy w fabryce mrożonek z opieką nad umierającym ojcem, dla którego nie ma miejsc w okolicznym hospicjum. Dostaje upomnienie od opieki społecznej - u ojca widać ślady zaniedbania. Kiedy pod koła jego samochodu wpada syryjski imigrant Ali, Paweł decyduje się zawrzeć z nim ryzykowny układ - da mu schronienie przed strażą graniczną i pomoże mu przedostać się przez granicę niemiecką, jeśli ten pomoże mu w opiece nad ojcem. Mężczyźni pomimo uprzedzeń, różnic i bariery językowej muszą nauczyć się współpracować.
🎬 Długa przerwa | reżyseria Jan Saczek | zdjęcia Patryk Roman | kierownictwo produkcji Lidia Le Thanh | prod. 2025 r.
Ania, młoda nauczycielka ze szkoły podstawowej, przypadkowo wysyła swoje nagie zdjęcie uczniowi, który się w niej podkochuje.
🎬 Dzień Ojca | reżyseria Patryk Kaflowski | zdjęcia Łukasz Łatanik | kierownictwo produkcji Oskar Sapeta | prod. 2024 r.
Ojciec pogrążony w żałobie po stracie syna staje twarzą w twarz z mężczyzną, który zamienił jego tragedię w spektakl teorii spiskowych. Dążąc do zrozumienia przebija się przez kolejne warstwy dezinformacji i manipulacji, które zaciemniły pamięć o jego dziecku. „Dzień Ojca" bada zderzenie osobistej tragedii z publicznym oszustwem, zapraszając widzów na podróż w poszukiwaniu prawdy, odkupienia i dążenia do spokoju w obliczu niewyobrażalnej straty.
🎬 Lucciola | reżyseria Aleksandra Neyman | zdjęcia Aleksandra Neyman | kierownictwo produkcji Kalina Głowińska | prod. 2025 r.
W świecie, gdzie dotyk jest zakazany, młoda masażystka Nina, pracuje używając nakładek na dłonie, by unikać fizycznego kontaktu. Uczestniczy w zajęciach z „samodotyku”, gdzie powtarza mantry o bezpieczeństwie. Pewnego dnia poznaje Zochę, ich spotkanie zmienia wszystko.
🎬 Niepowrót | reżyseria Katarzyna Lewek | zdjęcia Katarzyna Lewek | kierownictwo produkcji Michał Igieliński, Amadeusz Ciesielski & Martyna Fudala | prod. 2025 r.
To ich pierwsze spotkanie po długim czasie. W ciasnej przeszłości domu rodzinnego zderzają się rzeczywistość i tęsknota.
🎬 Taty nie ma | reżyseria Jan Saczek | zdjęcia Patryk Roman | kierownictwo produkcji Lidia Le Thanh | prod. 2025 r.
Dwaj nieletni bracia ukrywają przed światem, że ich ojciec cierpi na demencję czołowo-skroniową. Muszą się nim opiekować i zarządzać domem, aby pozostać razem.
🎬 Za zimno na burzę | reżyseria Igor Sas | zdjęcia Radosław Kozieł | kierownictwo produkcji Kamil D. Warszawski | prod. 2025 r.
Inspirowana powieścią „Widnokrąg” Wiesława Myśliwskiego historia o Piotrze, który wraca po latach do rodzinnej wsi, by zgodnie z wolą zmarłego ojca, ruszyć z nim w ostatnią podróż na cmentarz. Ku zaskoczeniu Piotra na wozie prowadzonym przez starego Jaskółę, prócz trumny ma znaleźć się Paweł - przyrodni brat Piotra, którego nigdy nie poznał. Przemierzając rozległe, puste pola w drodze na cmentarz, bracia zmuszeni są do rozmowy, która nie jest im po drodze.
🔗 Zachęcamy do uczestnictwa w festiwalu i odsyłamy do zapoznania się z pełną selekcją krótkich metraży – fabularnych i dokumentalnych.
Kolejne nagrody dla Tennis Mortis! To był wyjątkowo udany weekend.
🏆 Podczas festiwalu Venezia Shorts nasza etiuda została wyróżniona dwiema nagrodami: 𝐁𝐞𝐬𝐭 𝐌𝐚𝐥𝐞 𝐒𝐭𝐮𝐝𝐞𝐧𝐭 𝐃𝐢𝐫𝐞𝐜𝐭𝐨𝐫 (Michał Łukowicz) oraz 𝐁𝐞𝐬𝐭 𝐏𝐫𝐨𝐝𝐮𝐜𝐭𝐢𝐨𝐧 𝐃𝐞𝐬𝐢𝐠𝐧 (Kinga Kostoń-Hayatullah).
Z kolei na XXII Węgiel Film Festival, o czym już wcześniej wspominaliśmy, Tennis Mortis zdobył również dwie nagrody – 𝐖𝐲𝐫óż𝐧𝐢𝐞𝐧𝐢𝐞 oraz 𝐍𝐚𝐠𝐫𝐨𝐝ę 𝐏𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐳𝐧𝐨ś𝐜𝐢.
🎬 Tennis Mortis | reżyseria Michał Łukowicz | zdjęcia Kaja Struszczyk | kierownictwo produkcji Julia Władacz | prod. Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 2024 r.
Ania przeżywa rozpacz po śmierci męża, zapalonego fana sportu. Nieoczekiwanie jej ukochany pojawia się w domu, żeby obejrzeć finał ostatnich rozgrywek…
W sobotę, 10 maja, zakończyliśmy XXII edycję Węgiel Film Festival. Po raz kolejny studenci II roku Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej, Dyrektorzy Festiwalu oraz wszyscy zaangażowani w organizację wydarzenia stanęli na wysokości zadania! Wielkie brawa!
Liczne warsztaty, markety, masterclassy, pokazy konkursowe i pozakonkursowe, koncerty, a przede wszystkim mnóstwo uśmiechu, inspirujących rozmów, wspaniałych gości i filmowych emocji - za to wszystko serdecznie dziękujemy!
Cieszymy się również, że Tennis Mortis w reżyserii Michała Łukowicza zdobył Wyróżnienie honorowe oraz Nagrodę publiczności, brawa dla ekipy!
🎬 Tennis Mortis | reżyseria Michał Łukowicz | zdjęcia Kaja Struszczyk | kierownictwo produkcji Julia Władacz | prod. Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, 2024 r.
Wydarzenia odbywające się w ramach Festiwalu dostępne są na stronie (Edycja XXII - Węgiel Film Festival), a relacje w naszych i festiwalowych mediach społecznościowych.
📸 Do zobaczenia za rok! A tymczasem zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją przygotowaną przez niezawodnego Krzysztofa Szlapę.