Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego | kieslowski.pl

12.01.2022
Fot. W grafice wykorzystano fotografię autorstwa Marka Nowickiego ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Tychach

Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego rozpoczyna współpracę z Muzeum Miejskim w Tychach. We wspólnym projekcie fotograficznym „Nowe miasto. Nowe widzenie” uczestniczyć będą studenci kierunku Realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia. Projekt będzie trwał przez cały 2022 rok. Powstałe cykle fotografii zostaną opublikowane w wydawnictwie podsumowującym przedsięwzięcie.

Nazwa projektu czerpie z tego momentu w historii miasta, kiedy entuzjaści budowy Tychów – architekci, urbaniści, artyści i sami mieszkańcy – mianem Nowych Tychów określili swoje przyszłe miasto, swój dom. Choć nazewnictwo z lat 50. i 60. XX wieku nie przetrwało, aktualna pozostaje myśl, że w pewnych obszarach miasto zawsze jest nowe. Wchłania podmiejskie tereny. Adaptuje nieużytki. Wstawia plomby. Nie cierpi pustki. Co dzień stwarzają je mieszkańcy, którzy swoimi wyborami i decyzjami wpływają na jego kształt. Dbają o miasto i demolują je.

Tej miejskiej żywotności przyglądają się uczestniczki i uczestnicy projektu. Fotografując pod okiem artysty i wykładowcy Rafała Milacha (Szkoła Filmowa im. K. Kieślowskiego w Katowicach), przy wsparciu Eweliny Lasoty (Dział Fotografii Muzeum Miejskiego w Tychach), studentki i studenci skierują swoją uwagę w stronę tego, co w mieście nowe i młode, co jednocześnie prowokuje do pytań o trwanie, wzrost, rozkład i upadek.

Interesuje ich relacja ludzi z przestrzenią, w której żyją. Ich indywidualne portrety w zderzeniu z powtarzalnością i jednolitością miejsca zamieszkania. W jaki sposób młodzież przejmuje miasto, okupując podwórka, pustostany i centra handlowe? Jakie perspektywy miasto oferuje dzisiejszym trzydziestolatkom: małżeństwom, parom, singlom, ludziom stąd i cudzoziemcom? Jaka jest przyszłość sklepikarzy i rzemieślników wypieranych przez sieciówki?

Autorki i autorzy stawiają pytania o to, co codzienne, lecz nie zawsze nazwane. Czy apartamentowiec to nowy blok? Czy osiedla strzeżone to jeszcze przestrzeń wspólna? Czy szeregówka to spełnienie mieszkaniowych ambicji, a może jedyna alternatywa dla budownictwa wielomieszkaniowego?

uczestniczki i uczestnicy projektu: Bartosz Gaczyński, Paweł Grabarek, Tomasz Grzymała, Lena Jabłońska, Jakub Kaźmierczak, Maks Plater, Anna Ryń, Jakub Stoszek

opieka artystyczna, naukowa i techniczna: dr hab. Rafał Milach, prof. UŚ

opieka merytoryczna i koordynacja: Ewelina Lasota, adiunkt w Dziale Fotografii Muzeum Miejskiego w Tychach

 

04.01.2022

Zapraszamy na 14. odsłonę Sceny Premier Naukowych, której gościem będzie student kierunku reżyseria Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Patryk Kaflowski – autor filmu „Dzień Matki” z oscarowej longlisty.

Spotkanie online odbędzie się w czwartek 13 stycznia 2022 roku o godz. 18.00. Poprowadzi je Ewa Niewiadomska, dziennikarka Polskiego Radia Katowice. Wydarzenie będzie transmitowane na Facebooku oraz uniwersyteckim kanale YouTube. Rozmowa będzie także tłumaczona na Polski Język Migowy.

Lis, gospodarstwo gdzieś na końcu świata i młoda kobieta oczekująca dziecka – oto główne elementy poruszającej etiudy filmowej opowiadającej o macierzyństwie, samotności, lęku oraz sile i bezwzględności natury. Obraz w reżyserii Patryka Kaflowskiego zachwycił międzynarodową publiczność.

Za zdjęcia do „Dzień Matki” odpowiedzialny jest Patryk Roman. Montaż to dzieło spółki Patryk Kaflowski i Michał Walter. Opiekunem produkcji był Krzysztof Lang, reżyser takich filmów, jak m.in. „Prowokator” (1995) czy „Ach, śpij kochanie” (2017). Za kierownictwo produkcji odpowiedzialni są Katarzyna Bielińska oraz Konrad Petrenko-Goljanek, a producentem filmu jest Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Premiera „Dnia Matki” miała miejsce podczas 40. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. Następnie film zdobył główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym na Bengaluru International Short Film Festival w Indiach, co zagwarantowało mu miejsce na oscarowej długiej liście. Produkcja prezentowana była m.in. na największym festiwalu filmów niezależnych w Wielkiej Brytanii – Raindance Film Festival.

28.12.2021

Wykładowca Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach prof. UŚ dr hab. Marcin Koszałka otrzymał Specjalną Nagrodą Jury za zdjęcia do filmu "Kobieta w nocy" (2021) w reż. Rafaela Kapelińskiego podczas 3. edycji Diorama International Film Festival w New Delhi.

Film Rafaela Kapelińskiego, który był profesorem wizytującym w naszej Szkole otrzymał także główną nagrodę festiwalu - Złotego Wróbla dla międzynarodowego filmu fabularnego.

Ponadto w konkursie krótkometrażowym Diorama International Film Festival prezentowana była etiuda „Noc za Dnia” (2021) w reż. Katarzyny Sikorskiej.

Tegoroczna edycja festiwalu odbywała się w dniach 18-24 grudnia 2021.

27.12.2021
Fot. Magdalena Synoradzka

Galeria pusta cd. zaprasza na wernisaż wystawy pt. „Ślady” Magdaleny Synoradzkiej - studentki kierunku Realizacja Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografia w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wernisaż wystawy odbędzie się w środę 29 grudnia o godzinie 18:00 w siedzibie Galerii pusta cd. w Jaworznie przy ul. Fabrycznej 37. Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających do dnia 25 stycznia 2022 roku.

Cykl pod tytułem “ŚLADY” powstał pewnej zimy podczas studiowania zagadnienia “magiczny realizm”. Koncepcją przyświecającą realizacji była próba uchwycenia “samotności”, “izolacji jednostki”, poprzez eksperymenty z perspektywą i światłem. Wędrowiec przemierza spowitą śniegiem dolinę. Zaopatrzony jedynie w lampion, który bezwzględny żywioł kołysze i co rusz gasi rozedrgany płomień. Mężczyzna wyłania się z białej pustki. Nie wiadomo dokąd podąża. Cel jego podróży jest nieznany, podobnie jak jego motywacje. Tworząc tę historię ogarnęło mnie poczucie cudownego niebytu. Samotna wędrówka to najlepszy przepis na wszelkie wątpliwości. Kiedy człowiek idzie przed siebie i ma czas na godziny rozważań w pojedynkę, droga jest celem samym w sobie, a dusza się uspokaja.

Motyw drzewa ma wymiar symboliczny. Samotne, nagie, zamarznięte drzewo, które zwyczajowo odwiedza tylko ptak. Przysiada, odpoczywa i odlatuje. Nie ma tu miejsca na sentymenty. Pomimo, że drzewo to, znajduje się w rzeczonym miejscu od ponad osiemdziesięciu dziewięciu lat. Wszystko jest ulotne i przemija, a drzewo bezradnie obserwuje. Przyszło mi również na myśl, że taka bierna postawa pozwala dostrzec wiele niuansów, o które ciężko w ciągłym ruchu. Bardzo zależało mi, aby zdjęcia powstały o świcie. Ten moment kiedy w kompletnej ciemności słońce leniwie wychyla się zza horyzontu. Oczekiwania na wspomniany efekt trwały kilka godzin. Najtrudniejsze w samej realizacji było przemieszczanie się. Chcąc uzyskać efekt “pierwszych śladów” na śniegu, należało dokładnie rozplanować kadry i poszczególne kierunki prowadzenia postaci. Na efekt końcowy składa się dziesięć zdjęć.

21.12.2021

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia oraz wszelkiej pomyślności w Nowym Roku życzy prof. UŚ dr hab. Krystyna Doktorowicz - Dziekan Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.