Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego | kieslowski.pl

03.03.2022

Do tegorocznych konkursów 14. edycji Solanin Film Festival zakwalifikowano 29 filmów. Wśród nich jest aż 7 etiud wyprodukowanych w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. 14. edycja Solanin Film Festival odbędzie się w dniach 24-28 sierpnia w Nowej Soli.

Nasze filmy w Konkursie Offowym – Dokument

  • „Czas na bunt” (2022), reżyseria: Daniel Le Hai // zdjęcia: Daniel Le Hai // kierownictwo produkcji: Filip Kantor
  • „Joanna d’Arc” (2022), reżyseria: Aleksander Szamałek // zdjęcia: Aleksander Szamałek // kierownictwo produkcji: Maria Kawalec

Nasze filmy w Konkursie Offowym – Fabuła

  • „Dygot” (2022), reżyseria: Joanna Różniak // zdjęcia: Łukasz Łatanik // kierownictwo produkcji: Jakub Lebiedziński
  • „Dzieci i ryby” (2022), reżyseria: Gracjana Piechula // zdjęcia: Aleksandra Kamińska // kierownictwo produkcji: Julia Wasiak, Damazy Stasiak
  • „Funeralia” (2022), reżyseria: Bartłomiej Błaszczyński // zdjęcia: Daniel Le Hai // kierownictwo produkcji: Alicja Osiej
  • „Niewolnik” (2021), reżyseria: Grzegorz Piekarski // zdjęcia: Antoni Grałek // kierownictwo produkcji: Natalia Pietsch, Maja Zaleska, Grzegorz Piekarski, Antoni Grałek
  • „Rozwiązanie” (2021), reżyseria: Katarzyna Sikorska // zdjęcia: Arkadiusz Powałka // kierownictwo produkcji: Adrianna Orych

Solanin Film Festival to czternasta edycja offowego festiwalu filmowego, który wyrósł z pasji i wiary w kino. Solanin łączy w sobie produkcje niezależne oraz ciekawe filmy polskie, europejskie i światowe. Prezentuje, nagradza i promuje offowe filmy oraz młodych twórców.

03.03.2022
„Niewolnik” / fot. Antoni Grałek

Wyprodukowany w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego film „Niewolnik” (2021) w reż. Grzegorza Piekarskiego wraca z 2. edycji Festiwalu Filmowego „Wajda na Nowo” z wyróżnieniem. W tegorocznym jury zasiadali: Filip Marczewski (przewodniczący jury), Urszula Grabowska oraz Andrzej Pągowski. Wyróżnienie przyznano za „konsekwencję formalną, intrygujące kreacje aktorskie oraz precyzję i dbałość o dopełniającą się wzajemnie przestrzeń fabularną i wizualną”.

Autorem zdjęć do filmu „Niewolnik” jest Antoni Grałek. Za kierownictwo produkcji odpowiadali Natalia Pietsch, Maja Zaleska, Grzegorz Piekarski i Antoni Grałek. Opiekę pedagogiczną nad produkcją sprawowali prof. dr hab. Adam Sikora i prof. dr hab. Maciej Pieprzyca. Producentem filmu jest prof. UŚ dr hab. Krystyna Doktorowicz.

2. edycja Festiwalu Filmowego „Wajda na Nowo” odbywała się w dniach 18-20 sierpnia 2022 w Suwałkach.

03.03.2022

Jury pod przewodnictwem Filipa Marczewskiego w konkursie filmów krótkometrażowych dla studentów i absolwentów szkół filmowych i uczelni plastycznych wyłoniło 10 filmów, które zostaną zaprezentowane podczas 2. edycji Festiwalu Filmowego „Wajda na Nowo”. Wśród nich jest 5 etiud wyprodukowanych w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Festiwal Filmowy „Wajda na Nowo” odbędzie się w dniach 18-20 sierpnia 2022 w Suwałkach.

Nasze filmy w konkursie filmów krótkometrażowych:

  • „Rozwiązanie” (2021), reżyseria: Katarzyna Sikorska // zdjęcia: Arkadiusz Powałka // kierownictwo produkcji: Adrianna Orych 
  • „Niewolnik” (2021), reżyseria: Grzegorz Piekarski // zdjęcia: Antoni Grałek // kierownictwo produkcji: Natalia Pietsch, Maja Zaleska, Agata Basista, Grzegorz Piekarski, Antoni Grałek
  • „Szukam” (2022) reżyseria: Karolina Belka // zdjęcia: Aneta Bochnacka // kierownictwo produkcji: Magda Walasek
  • „Funeralia” (2022), reżyseria: Bartłomiej Błaszczyński // zdjęcia: Daniel Le Hai // kierownictwo produkcji: Alicja Osiej
  • „Nie ma spokoju” (2022) reżyseria: Karol Ulman // zdjęcia: Maksymilian Plater // kierownictwo produkcji: Karolina Zychowicz

Festiwal Filmowy „Wajda na Nowo” został powołany do życia w 2021 roku, jako hołd oddany jednemu z największych w historii polskiej kinematografii reżyserów, urodzonemu w Suwałkach Andrzejowi Wajdzie. Gościem specjalnym 2. edycji festiwalu będzie znakomity polski reżyser Feliks Falk. Dyrektorem artystycznym wydarzenia jest grafik i plakacista Andrzej Pągowski, dyrektorem programowym – filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski.

03.03.2022
„O chłopcu, który chodził boso” / fot. Aleksandra Kamińska

Nasze filmy krótkometrażowe w sierpniu będzie można zobaczyć m.in. w Niemczech, Tunezji, Rumunii, na Węgrzech oraz w Macedonii Północnej.

W dniu 14 sierpnia „Wschód Zachód” (2020) w reż. Natalii Koniarz zobaczą widzowie 46. edycji Open-Air Filmfest Weiterstadt w Niemczech. Z kolei „Swoboda” (2021) w reż. Joanny Różniak będzie mieć pokaz w Hamburgu w ramach The Political Shortfilm - Hamburg Summer Cinema.

„Na wieki” (2021) w reż. Aleksandry Kamińskiej będzie rywalizować o nagrody w konkursie międzynarodowym 35. edycji Festival International du Film Amateur de Kélibia w Tunezji. Wydarzenie odbędzie się w terminie 13-20 sierpnia.

Rumuńscy widzowie będą mieć szanse zobaczyć „Test” (2020) w reż. Bartosza Toboły podczas 1. edycji STOP CADRU International Film Festival w Curtea de Argeș, a także „Rozwiązanie” (2021) w reż. Katarzyny Sikorskiej podczas The International Film and Television Festival SIMFEST w Târgu Mureș.

Podczas 11. edycji Tetova International Film Festival w Macedonii Północnej szansę na nagrody w konkursie studenckim będą mieć dwie etiudy: „Wyraj” (2020) w reż. Agnieszki Nowosielskiej oraz „O chłopcu, który chodził boso” (2020) w reż. Gracjany Piechuli.

Silną reprezentację pod koniec miesiąca będziemy mieć także w Budapeszcie podczas 18. edycji BuSho Budapest Short Film Festival. W konkursie międzynarodowym Szkołę Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego reprezentować będą aż 3 filmy: „The Hero” (2021) w reż. Mileny Dutkowskiej, „Czyste kino” (2021) w reż. Piotra Trzęsowskiego oraz „Dzień Matki” (2021) w reż. Patryka Kaflowskiego. Wydarzenie będzie mieć miejsce w dniach 30 sierpnia – 4 września.

Nasze etiudy w sierpniu będą także obecne na Malhaar Global Virtual Film Festival. Ten egzotyczny festiwal powstał na początku pandemii w Indiach w wersji całkowicie online. Filmy 2. edycji festiwalu dotyczyć będą takich tematów, jak: Edukacja, Zdrowie psychiczne, Migracje, Gender, Pasje. W programie wydarzenia znalazło się 5 etiud wyprodukowanych w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego. Są to: „Rodzeństwo” (2020) w reż. Michała Rakowskiego, „Teoria Grup” (2021) w reż. Zuzanny Karpińskiej, „Uwięziona” (2021) w reż. Piotra Bielińskiego oraz „Noc za Dnia” (2021) i „Rozwiązanie” (2021) w reż. Katarzyny Sikorskiej. Wydarzenie odbywa się w całości online w terminie 19-28 sierpnia.

03.03.2022

Portal „Perspektywy” opublikował wyniki tegorocznego rankingu szkół wyższych. Uniwersytet Śląski w Katowicach uplasował się na wysokim 8. miejscu wśród uniwersytetów. W klasyfikacji zwrócono uwagę na jakość i innowacyjność nauki na UŚ oraz atrakcyjność prowadzonych kierunków studiów. Różnorodne działania podejmowane na wydziałach przyczyniły się do sukcesu całej wspólnoty akademickiej naszej uczelni.

W rankingu doceniono wysoką jakość publikacji pracowników UŚ, określaną przez kryterium odsetka artykułów, które należą do 10% artykułów najczęściej cytowanych na świecie. Nasza uczelnia zajęła pod tym względem 4. miejsce wśród uniwersytetów, a 5. pośród wszystkich ocenianych szkół wyższych. – Tak wysoki wynik zawdzięczamy dobrze projektowanym, wartościowym badaniom, których wyniki prezentowane są w artykułach o międzynarodowej renomie – mówi prof. dr hab. Michał Daszykowski, prorektor ds. nauki i finansów.

03.08.2022 2

Uniwersytet Śląski w kategorii „efektywność pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych na badania” zajął 6. miejsce wśród uniwersytetów (oraz drugie wśród uczelni na Śląsku). W klasyfikacji uwzględniono średnią kwotę środków przeznaczonych na badania i rozwój, jakie zostały pozyskane w latach 2020/2021 w stosunku do ogółu pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową. To dowód jakości prowadzonych badań oraz zaufania ze strony podmiotów finansujących. Pracownicy Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego prowadzą działalność artystyczną finansowaną w ramach Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Pozyskują również środki na badania rynku audiowizualnego oraz organizację wydarzeń artystycznych.

03.08.2022 1

Nasza uczelnia znalazła się także w gronie liderów pod względem potencjału naukowego. Uniwersytet Śląski uplasował się na 5. miejscu w kategoriach „uprawnienia habilitacyjne” oraz „uprawnienia doktorskie”. Świadczy to zarówno o wysokiej jakości kadry, jak i możliwości rozwoju oraz awansu naukowego. Pracują u nas osoby o najwyższych kwalifikacjach (pod tym względem zajmujemy 12. pozycję w Polsce). Szkoła Filmowa im. K. Kieślowskiego zatrudnia kadrę o najwyższym dorobku artystycznym i naukowym. Nasza uczelnia jest jedną z czterech w Polsce, które mają uprawnienia do nadawania stopni naukowych doktora w dyscyplinie sztuki filmowe i teatralne.

Ranking opublikowano na stronie portalu „Perspektywy”. W zestawieniu uczelni ujęto wszystkie szkoły wyższe (publiczne oraz niepubliczne), posiadające uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora oraz kształcące co najmniej 200 studentów studiów stacjonarnych.