Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego | kieslowski.pl

03.03.2022

Pełnometrażowy debiut Damiana Kocura „Chleb i sól” ze zdjęciami Tomasza Woźniczki otrzymał Nagrodę Specjalną Jury konkursu Orizzonti 79. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji.

Film zrealizowany przez absolwentów kierunku realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach doceniło międzynarodowe Jury pod przewodnictwem hiszpańskiej reżyserki Isabel Coixet.

„Chleb i sól” jest opowieścią o młodym pianiście, studencie Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, który wraca na wakacje do rodzinnej miejscowości, gdzie czekają na niego matka, młodszy brat i kumple z osiedla.

Film "Chleb i sól" powstał w Studio Munka SFP w ramach programu Sześćdziesiąt Minut realizowanego ze środków Stowarzyszenia Filmowców Polskich przy wsparciu CANAL+ Polska i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Laureatów 79. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji poznaliśmy na uroczystej gali w dniu 10 września 2022 roku.

03.03.2022

Do 25 listopada 2022 trwa w Żorach XII Festiwal Fotografii Plener, który wyrósł z tradycji organizowanego od 2010 roku Żorskiego Pleneru Fotograficznego. Na zaproszenie organizatorów Festiwalu, Żory odwiedzają autorzy specjalizujący się w różnych rodzajach fotografii. Ich wystąpienia w kameralnym festiwalowym gronie stanowią odpowiedzi i komentarze na tematy wiodące.

W ramach festiwalu odbędzie się m.in. pokaz etiud studentów kierunku operatorskiego Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz będzie mieć miejsce wystawa multimedialna „Memoria MMXXII” prof. dr hab. Janusza Musiała.

Pokaz etiud odbędzie się w dniu 16 września o godz. 17.00 w Muzeum Miejskim w Żorach. Swoje prace zaprezentują Jan Barszczewski („La Repasseuse”, „Wróg”), Julia Dziworska („Rakietera”, „Okna”), Filip Dziworski („Riksza”), Katarzyna Hordowicz („Breakdown Motel”), Karolina Monwid-Olechnowicz („Flora”) i Bartosz Toboła („Test”).

Otwarcie wystawy „Memoria MMXXII” autorstwa prof. dr hab. Janusza Musiała odbędzie się w dniu 16 września o godz. 18.00 w Muzeum Miejskim w Żorach. Memoria MMXXII to projekt, którego autor podejmuje próbę zbadania wizualnej warstwy pamięci, tematyzuje w nim problematykę pamiętania, wspominania w kontekście pamięci osobistej, lokalnej i artystycznej, wykorzystując nowe media: fotografię, sztukę ruchomego obrazu, film, animację, dźwięk. Wystawa potrwa do 31 października.

Szczegółowy program festiwalu na: link

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

03.03.2022
Przeźrocza Festiwal Filmowy / fot. Dariusz Gackowski

Wyprodukowane w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego etiudy dokumentalne „Joanna d’Arc” (2022) w reż. Aleksandra Szamałka, „Autobus” (2022) w reż. Piotra Michalaka i „Uwięziona” (2021) w reż. Piotra Bielińskiego wyjeżdżają zwycięsko z 8. edycji festiwalu filmowego Przeźrocza w Bydgoszczy.

Grand Prix konkursu krótkometrażowych filmów dokumentalnych BŁYSK OKA otrzymał Aleksander Szamałek za film „Joanna d’Arc” za „szorstki, poruszający i boleśnie szczery portret współczesnej kobiety walczącej”.

Nagroda za najlepsze zdjęcia powędrowała do Piotra Michalaka za film „Autobus” (reż. Piotr Michalak). Nagrodę przyznano za „baczną obserwację fragmentów rzeczywistości i koloryt podróży autobusem”.

Nagrody w konkursie krótkometrażowych filmów dokumentalnych BŁYSK OKA przyznało Jury w składzie: Marcin Borchardt, Krzysztof Gawronkiewicz i Weronika Płaczek.

Natomiast Nagroda Publiczności trafiła do filmu „Uwięziona” w reżyserii Piotra Bielińskiego. Autorami zdjęć do filmu są Marek Kita i Jan Barszczewski. Za kierownictwo produkcji odpowiadała Maja Krężel.

Część główna 8. edycji festiwalu filmowego Przeźrocza odbywała się w dniach 1-4 września w Bydgoszczy.

03.03.2022

W tym roku o statuetki Motyla 2022 powalczy 15 filmów dokumentalnych, 13 filmów fabularnych i 6 amatorskich. Wśród nich są 2 etiudy wyprodukowane w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. 19. edycja Europejskiego Festiwalu Filmowego INTEGRACJA TY i JA odbędzie się w dniach 6-10 września 2022 w Koszalinie. Konkursowe filmy oceni Jury w składzie: Piotr Głowacki (przewodniczący), Bartosz Blaschke, Anna Dzieduszycka oraz Iwona Siekierzyńska.

Nasze filmy w sekcjach konkursowych festiwalu:

  • „Dzieci i ryby” (2022), reżyseria: Gracjana Piechula // zdjęcia: Aleksandra Kamińska // kierownictwo produkcji: Julia Wasiak, Damazy Stasiak
  • „Na wstrzymanym oddechu” (2021), reżyseria: Katarzyna Sikorska // zdjęcia: Arkadiusz Powałka // kierownictwo produkcji: Barbara Owsińska

Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja od 2003 roku łączy temat niepełnosprawności ze sztuką filmową i konsekwentnie udowadnia, że „życie można zacząć wiele razy”. W 2016 roku Europejski Festiwal Filmowy Integracja Ty i Ja otrzymał Nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (PISF) w kategorii „krajowe wydarzenie filmowe”.

03.03.2022

Do tegorocznego konkursu Błysk Oka 8. edycji Przeźrocza Festiwal Filmowy zakwalifikowano 14 filmów dokumentalnych. Wśród nich jest aż 5 etiud wyprodukowanych w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Część główna festiwalu odbędzie się w dniach 1-4 września w Bydgoszczy.

Nasze filmy w konkursie Błysk Oka:

  • "Autobus" (2022) reżyseria: Piotr Michalak // zdjęcia: Piotr Michalak // kierownictwo produkcji: Ewa Dubiel
  • "Czas na bunt" (2022) reżyseria: Daniel Le Hai // zdjęcia: Daniel Le Hai // kierownictwo produkcji: Filip Kantor
  • "Joanna d'Arc" (2022) reżyseria: Aleksander Szamałek // zdjęcia: Aleksander Szamałek // kierownictwo produkcji: Maria Kawalec
  • "To jest taka miłość" (2022) reżyseria: Olga Hajnosz // zdjęcia: Anna Ryń // kierownictwo produkcji: Weronika Podgórska
  • "Uwięziona" (2021) reżyseria: Piotr Bieliński // zdjęcia: Marek Kita, Jan Barszczewski // kierownictwo produkcji: Maja Krężel

Przeźrocza Festiwal Filmowy przedstawia nowe nurty w kinie dokumentalnym jednocześnie silnie odwołując się do filmowych tradycji. Wydarzenie łączy analogową przeszłość z cyfrową teraźniejszością szukając alternatywnych środków wyrazu. Przeźrocza nawiązują do bydgoskich tradycji filmowych Kazimierza Karabasza a jednocześnie promują najnowsze produkcje dokumentalne z Polski i zagranicy.